Månedens bilde: Eksoplanet rundt stjernen Beta Pictoris

Stjernen Beta Pictoris befinner seg rundt 63 lysår unna Jorden (den aller nærmeste stjernen er ca. 4 lysår unna). Rundt seg har denne stjernen en planet, Beta Pictoris b, som er blitt fotografert mange ganger siden 2014 og frem til i dag, slik at vi kan følge dens bevegelse rundt sin stjerne. Det finnes indikasjoner på at det i skrivende stund er i ferd med å dannes flere planeter rundt stjernen.

Bildene

Som jeg nylig skrev om på bloggen, er det svært vanskelig å ta bilder av eksoplaneter – planeter rundt andre stjerner enn Solen – fordi de er så små, lyssvake og langt unna. De beste bildene vi har viser planeter som små blobber. De nye bildene av Beta Pictoris b er intet unntak:

Bilder tatt av Beta Pictoris b i løpet av de siste årene. Den gule flekken er planeten. Lyset fra stjernen er blokkert med en skive for å gjøre det mulig å se planeten. Bilder: ESO/Lagrange/SPHERE consortium.

Bildene som er tatt av eksoplaneten over de siste årene er satt sammen i denne time-lapse-videoen for å vise planetens bevegelse rundt stjernen:

Er det ikke fascinerende å se på?

Planeten

Eksoplaneten Beta Pictoris b, som anslås å være rundt 50 % større enn Jupiter, ble oppdaget i 2008 ved bruk av ESOs Very Large Telescope (VLT). Ett av teleskopets instrumenter, SPHERE, spesialiserer seg på å finne eksoplaneter ved å ta bilder av dem direkte, mens andre teleskoper gjerne bruker indirekte metoder for å finne eksoplaneter.

Beta Pictoris b går i bane rundt stjernen sin i tilsvarende avstand som Jupiter går i bane rundt Solen. Aldri før er en eksoplanet blitt avbildet direkte i en så nær bane rundt sin stjerne. SPHEREs evner gir nye, spennende muligheter for oppdagelser av eksoplaneter!

Stjernen Beta Pictoris befinner seg i stjernebildet Maleren (Pictor på latin) på den sørlige himmelhalvkule, så vi kan ikke se dette stjernebildet fra Norge.

Hovedbilde: ESO/Lagrange/SPHERE consortium.