Hvilke romfartsorganisasjon har best logo?
Når du driver med romfart, bør du helst ha en stilig logo. Logoen skal tross alt pryde både astronauter og raketter, og representere et land eller selskap. Og logoen bør kanskje helst fremme assosiasjoner om ambisjoner, eventyr og stjerner. Så hvordan er det romfartslogoene til ulike nasjoner og romfartsselskaper egentlig ser ut?
National Aeronautics and Space Administration (NASA)
Det finnes vel knapt en mer ikonisk logo enn logoen til den amerikanske romfartsorganisasjonen NASA. Den opprinnelige logoen (til venstre nedenfor), ble lagd i 1959. Den ble etter hvert forenklet til den klassiske logoen vi kjenner i dag (i midten), etter et ønske om en mindre formell logo. Logoen fikk senere kallenavnet meatball («kjøttbolle»). I 1975 byttet NASA til en rød skriftlogo (til høyre), som fikk kallenavnet the worm («ormen»). Men den fikk bare være med frem til 1992. I dag er det kjøttbollelogoen som igjen er gjeldende, selv om den opprinnelige logoen også blir brukt noe i formelle settinger.
I dagens gjeldende logo (den i midten), representerer den runde formen en planet. Stjernene representerer verdensrommet. Den røde v-formede pilen representerer luftfart, mens det sirkelformede baneomløpet rundt NASAs navn representerer romfart. Fargene gjenspeiler fargene i det amerikanske flagget.
European Space Agency (ESA)
ESAs logo ble utviklet da ESA ble grunnlagt i 1975. Logoen består av en sirkel og bokstavene «esa». Sirkelen representerer planeten vår, hvor stripene indikerer ulike baneomløp. Den hvite prikken er en satellitt i verdensrommet. Sirkelen har bokstaven «e» inni seg, som er den bokstavene i ESAs navn som alle medlemslandene har til felles – «europeisk».
Canadian Space Agency (CSA, på fransk: Agence Spatiale Canadienne (ASC))
Jeg har ikke funnet en offisiell beskrivelse av logoen til CSA, men logoen er tydelig nok i seg selv. Den viser et romfartøy som er sendt opp fra Jorden for å reise til stjernene. I tillegg er det et sterkt lys i horisonten, som kanskje ønsker å vise CSA som en slags ledestjerne innen romfart? Et lønneblad er naturligvis med, i likhet med Canadas flagg.
Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)
I logoen til JAXA er «A»-en designet til å se ut som en stjerne. For japanerne symboliserer stjerner håp og stolthet, og de leder vei. Logoen representerer JAXAs ønske om å være en stjerne for Japan, og for hele menneskeheten, som skal fortsette å lyse sterkt. De dynamiske kurvede linjene som utgjør stjernen representerer livsenergi, mens de rette linjene som danner «A»-delen av stjernen symboliserer fremtid og fart.
Roscosmos
Roscosmos ble grunnlagt i 1992, etter tidligere å ha vært kjent som Det russiske romfartsprogrammet (Космическая программа (СССР) eller Kosmicheskaya programma (SSSR)). Jeg har ikke funnet noen offisiell beskrivelse av logoen, men den deler flere likhetstrekk med andre logoer som blir nevnt her. Logoen inneholder en ellipse som minner om et baneomløp i verdensrommet, og en kraftig, rød pil som representerer romfart, i en farge som er å finne i det russiske flagget.
China National Space Administration (CNSA)
Pilen i midten av symbolet til CNSA minner om det kinesiske tegnet 人 som betyr «menneske» eller «folk», for å illustrere at mennesker er i sentrum av all romfart. De tre konsentriske ellipsene representerer tre typer unnslipningshastigheter: minste hastighet for å nå en omløpsbane rundt Jorden, minste hastighet for å unnslippe Jordens gravitasjonsfelt, og minste hastighet for å forlate solsystemet. Den andre ringen er tegnet med en tykkere strek for å vise at Kina har gjennomført det første steget innen utforskningen av rommet (jord-systemet) og holder på med det andre steget, som er å utforske solsystemet. Olivengrenene illustrerer at Kinas utforsking av verdensrommet er av fredelig natur.
Private romfartsbedrifter
Vi befinner oss i en tid hvor private private bedrifter gjør sitt inntog i romfarten. La oss derfor se på logoen til noen av de største og mest spennende private aktørene.
Lockheed Martin
Logoen til Lockheed Martin inneholder en stjerne som gir assosiasjoner til verdensrommet, men også til fart og fremtid. Den lange og spisse logoen kan også gi assosiasjoner til raketter.
Boeing
Boeing sin logo er kombinasjon av logoen til to selskaper. Teksten kommer fra Boeing sin logo, mens symbolet kommer fra logoen til McDonnell Douglas som ble kjøpt opp av Boeing i 1997. Symbolet viser en sfære som representerer en planet, med en ring rundt som representerer et baneomløp. Den siste detaljen i symbolet, en nesten trekantet form, kan se ut som finnen til et fly. Du kan se hvordan Boeing sin logo har utviklet seg siden 1920-tallet her.
United Launch Alliance (ULA)
Logoen til ULA inneholder en kurve som skal forestille overflaten til jordkloden. I «A»-en ser vi banen til en oppskutt rakett.
SpaceX
Logoen til SpaceX bruker en font som gir futuristiske vibber, spesielt på grunn av strekene som mangler i «A»-en og «E»-en. Den grå streken i «X»-en ligner banen til en rakett som er skutt opp.
Blue Origin
Logoen til Blue Origin skiller seg dramatisk fra logoene ovenfor ved å inkludere en fjær, fremfor dramatiske geometriske former. Kombinert med den sterke blåfargen blir det et forfriskende syn etter alle de andre logoene. Grunnlegger Jeff Bezos har selv sagt: «It’s just a symbol of the perfection of flight. For thousands of years, we humans have been looking up at the birds, and wondering what it would be like to fly. … I think it’s representative of freedom and exploration and mobility and progress. For the people who are in love with flight, there is no substitute.»
Oppsummering
Blå er en tydelig gjennomgående farge i alle disse logoene (unntatt Roscosmos), men i noe ulike nyanser. Blått kan representere den blå planeten vår eller himmelen vi strekker oss etter. Andre fellesnevnere i logoene ovenfor er baneomløp, rakettoppskytninger og stjerner.
Men logoenes utforming er ikke alene om å presentere nasjonene og selskapene. Hva de gjør, hvilke historier de forteller og hvilke eventyr de legger ut på, er med på å gi assosiasjoner til logoene. Det er vanskelig å se på NASAs logo uten å tenke på romfartshistorien som NASA har skapt. Og det er vanskelig å se på SpaceX sin logo uten å tenke på synkrone rakettlandinger og den røde Teslaen. Hvordan vi ser logoene brukt, er kanskje nesten like viktig for hvilke assosiasjoner logoene gir som hvordan de ser ut.
* * *
Det finnes naturligvis mange flere romfartsorganisasjoner og -selskaper enn de jeg har vært innom her. Se Wikipedias List of government space agencies og List of private spaceflight companies for å finne flere.
Hvilken romfartslogo er din favoritt?
Hovedbilde: SpaceX-oppskytning (NASA/Kim Shiflett)
Den klart kuleste romfartslogoen er det naturligvis Lego som står for. Det enkle er ofte det beste, og enklere enn den klassiske Lego-romfartslogoen kan det knapt gjøres. Likevel – eller nettopp derfor – er den nærmest umulig å misforstå.
Dette er rett og slett selve fasiten for hvordan logoen til Nasa egentlig burde ha sett ut. Som om en designstudent har levert inn den klassiske kjøttbollelogoen, og læreren har kommentert «Kreativt forslag, men du vil for mye på en gang. Månen og stjernene blir for små, og den røde streken bare forkludrer alt sammen. Hvis du fjerner alt det unødvendige og fokuserer på romfartøyet i bane, tror jeg det kan bli riktig bra»…
LEGO sin romfartslogo er gull! Den burde egentlig fått en «honorable mention» i dette innlegget 🙂 Her er et bilde av den, for de som ikke kjenner den: http://i.imgur.com/HkxICCT.jpg
Enig i at det skjer litt vel mye i logoen til NASA, spesielt med strekene som går foran og forbi bokstavene. Her kan den ses brukt i mindre størrelse, hvor rotet blir tydeligere: https://www.jpl.nasa.gov
SpaceX,Branson og Tesla +MgI!?
Må i tillegg nevne gallileo galilei og planetene !Begynnelsen på tiværelsen i rommet!