Våren 2016: Uke #3

Jeg har regnet på tavlen, skrevet på essay, vært frustrert over undervisningsopplegg og kranglet med eBay.

AST5220 Kosmologi 2

Forrige uke gjorde vi en del utregninger på tavlen for å utlede de kjente Friedmannligningene som astrofysikere bruker til å beskrive universet. Det som var annerledes med hvordan dette ble gjennomført, var at foreleseren viste frem utregningen av ett uttrykk, og så gjorde vi resten selv! Etter tur og orden gikk vi opp på tavlen og forsøkte oss på å regne ut uttrykk vi ikke hadde sett før, i notasjon vi ikke kjenner så godt. Men det gikk egentlig veldig bra, for vi var bare fire studenter der, noe som senker terskelen litt, og foreleseren klarer å skape en atmosfære hvor vi ikke føler oss dumme hvis vi må spørre om hjelp til noe. Det ble en ganske intens forelesning, men jeg tror egentlig alle studentene syns det var en spennende måte å gjøre ting på.

Slik ser det ut når jeg skriver på tavlen (jeg skriver visst ganske stort):

ast5220-kosmologi2-blackboard-friedmann

FYS4160 Generell relativitetsteori

Forrige uke var ganske matematisk tung hvor foreleseren forklarte oss hva tensorer og vektorer er, fra et matematisk perspektiv. Jeg er mest interessert i applikasjonene, så jeg gleder meg til vi kommer videre.

Ellers hadde vi første gruppetime i dette emnet, som er lagt opp på en uvanlig måte: Hver uke får vi utdelt et oppgaveark med 3-4 oppgaver som vi skal bryne oss på. Når fredagen kommer er det gruppetime. Da må vi skrive oss på liste hvor vi sier hvilke av ukesoppgavene vi vil være villige til å presentere på tavlen foran resten av studentene som er tilstede. Deretter blir tilfeldige studenter plukket ut til å gå gjennom en oppgave på tavlen og må si ja, hvis han/hun har krysset seg av for den aktuelle oppgaven. Vi må si oss villige til å presentere minst 60 % av ukesoppgavene i løpet av semesteret for å kunne gå opp til eksamen. Det er flere ting som ikke fungerer så bra med dette opplegget:

  1. Har jeg ikke fått til en oppgave, blir oppgaven presentert på en rask og overfladisk måte av en medstudent, som ikke gjør at jeg forstår noe særlig mer enn da jeg kom.
  2. Har jeg fått til en oppgave, har jeg minimalt utbytte av å sitte og se på andre gå gjennom den.
  3. Det blir til at jeg bruker unødvendig mye tid på oppgavene fordi jeg kanskje blir nødt til å presentere dem.
  4. Og det viktigste: Jeg må sitte der to timer i uken selv om jeg ikke får noe særlig utbytte av undervisningsformen, skal jeg kunne kvalifisere til eksamen. Vi er tross alt masterstudenter: Vi kan passe på oss selv, uten at vi trenger å pålegges oppmøte. På den måten pålegges vi en læringsform som ikke nødvendigvis fungerer for alle.

Det hadde vært mye bedre – i alle fall for min del – med klassisk gruppeundervisning hvor jeg kan komme og spørre om det jeg lurer på og jobbe med oppgavene der, og så heller ha en obligatorisk oppgave som jeg må bestå for å kvalifisere til eksamen.

MNKOM4000 Formidling og vitenskapsjournalistikk

Forrige uke viste jeg frem den første teksten jeg har skrevet i forbindelse med dette emnet, blogginnlegget Min venn universet.

Nå er jeg i full gang med essayskriving, men det er en mye vanskeligere sjanger. Et blogginnlegg kan i grunn være hva som helst, mens et essay har bestemte måter det skal være på.

Jeg føler meg litt som outsideren i seminargruppen min: De andre er molekylærbiologer, kjemikere og informatikere, og skriver om temaer og etiske problemstillinger som er nærliggende og relevante for hverdagen til de fleste, og så kommer jeg og skriver om galakser og sorte hull … Det blir ganske sært sammenlignet med det de andre skriver om. Jeg føler at jeg er i ferd med å bevege meg inn i en faglig eksistensiell krise. Hvorfor driver vi egentlig med astrofysikk? Og hvorfor skal andre bry seg om det? Det blir en diskusjon for en annen gang 😉

Forrige uke var min første MNKOM-plakat å se på Blindern:

Det vil bli flere MNKOM-arrangerte arrangementer utover våren som tar for seg forskerens rolle i samfunnet og litteraturen, hvor forskjellige fagfolk vil komme og prate. Det første arrangement handlet om naturvitenskap og litteratur, og du kan se opptak her:

* * *

Nå har jeg endelig fått alle pensumbøkene mine, pluss noen ekstra godbiter:

books-astronomy-pensum

Den nederste boken er til emnet jeg tar i generell relativitetsteori, den midterste boken lånte jeg fra biblioteket i høst i forbindelse med emnet jeg tok i ekstragalaktisk astronomi. Jeg likte den så godt, så fant ut at jeg ville kjøpe den. Den øverste boken fikk jeg anbefalt av min potensielle masterveileder i København, så den gleder jeg meg skikkelig til å lese 😀

Men det har ikke vært bare bare å handle pensumbøker i år. Jeg er i skrivende stund involvert i lett krangling med eBay fordi jeg har problemer med å få refundert pengene jeg brukte på en pensumbok som jeg har returnert til selger fordi det ikke var en autentisk utgave av boken – alle sidene var dårlige kopier fra originalboken som deretter var blitt innbundet … Jeg er også i kontakt med forlaget som skal sjekke ut om det er en ulovlig kopi. Mye mas! Hadde jeg innsett litt tidligere at Adlibris har rimelige pensumbøker, ville jeg ha sluppet alt dette 🙁 Håper det blir en orden på det, for det er tross alt snakk om 800 kr. Men det ser dårlig ut …

Håper du får en fin uke!

Relaterte innlegg

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.