Hjelpemidler på eksamen

Det er midtveiseksamenstid, så nå har jeg skylappene på og tenker knapt på annet enn eksamen – så da blir det blogginnlegg om det også 😉

Som student er det ett spørsmål jeg alltid spør foreleser om før eksamen: Hvilke hjelpemidler er det lov å ta med på eksamensdagen?

Svaret på dette spørsmålet varierer veldig fra emne til emne: Fra ikke å få lov til å ha med noe som helst, til nesten alt du kan tenke deg å ta med. Nå som jeg har kommet meg gjennom en bachelorgrad, har jeg opplevd nesten alle mulige kombinasjoner av hjelpemidler, men jeg lurer fortsatt på hva som egentlig er best.

Utdelt formelark (med/uten kalkulator)

For matematikkemnene jeg har tatt har det vært typisk å ikke få lov til å ha med noen hjelpemidler. Da får man gjerne delt ut et sparsommelig formelark hvor de mest essensielle formlene fra emnet er skrevet ned. Kalkulatoren må bli igjen hjemme. Å få utdelt formelark er ganske ålreit, for da stiller alle med det samme grunnlaget. Men jeg syns det er ganske meningsløst ikke å få ha med kalkulator, for å være ærlig. OK, jeg burde vært bedre i hoderegning, men det er ikke DET jeg trenger å bruke tid på når jeg sitter på eksamen og er nervøs og ikke klarer å tenke helt klart.

Det er også emner som ikke har noe formelark, men som oppgir de nødvendige formlene i oppgaveteksten. Det kan være fint, bortsett fra i de tilfellene hvor foreleseren legger inn ekstra formler som du faktisk ikke trenger for å se som du har skjønt det, og så freaker du ut fordi du ikke skjønner hvordan du i all verden skal bruke alle formlene du har fått oppgitt …

photo_70_1

Matematisk formelsamling og fysiske størrelser

Vi har en matematisk formelsamling (der kan vi slå opp integraler og masse annet fint), og en bok med fysiske størrelser og enheter, som ofte kan være kjekke å ha med seg. Det er ikke SÅ ofte jeg har fått bruk for dem på eksamensdagen de siste semestrene, men det er betryggende bare å vite at de er der og kan hjelpe meg hvis jeg skulle trenge det 🙂 Dette er hjelpemidler jeg ofte bruker når jeg sitter og regner oppgaver ellers i semesteret, så jeg syns de burde få være med på eksamen også.

photo_21

Egenskrevet formelark

Dette har etterhvert blitt det mest typiske hjelpemiddelet for fysikkemnene jeg har tatt. Jeg har vært litt frem og tilbake når det gjelder hva jeg syns om egenskrevet formelark. Å skrive formelark selv er en kjempefin måte å bearbeide pensum på og få oversikt. Problemet er at alle da stiller med sitt eget formelark som betyr at alle har et ulikt grunnlag på eksamensdagen. Noen bruker masse tid på å få skvist inn hele pensum på arkene, mens andre (som meg) skriver ting for hånd og får med de aller viktigste tingene. Hva du har fått med deg på formelarket kan faktisk være avgjørende for om du får en A eller en B. Noen ganger har jeg vært heldig med hva jeg har skrevet på formelarket, mens andre ganger har jeg vært mindre heldig.

10831808_1540131382910378_1966977280_n

Formelarket mitt i FYS2160 Termodynamikk og statistisk fysikk.

Jeg tror jeg bare har hatt ett emne hvor vi ikke fikk utdelt formelark og hvor vi heller ikke fikk ha med egetskrevet formelark. Det var i AST2210 Observasjonsastronomi. Det syns jeg var ganske håpløst, ettersom det var forventet at vi skulle bruke ulike formler fra emnet. Trenger vi å bli testet i hukommelse også?

Pensumbok

Dette har jeg opplevd én gang, i STK1000 Innføring i anvendt statistikk. Det var et veldig teksttungt emne med mange nyanser, så jeg syns det passet bra å få ha med pensumboken. Vi fikk også lov til å skrive i boken, dersom vi ønsket det.

Alt du måtte ønske

Dette opplevde jeg for første gang i AST3220 Kosmologi. Da hadde jeg med forelesningsnotatene i emnet, utregningene til alle ukesoppgaver og eksamensoppgaver jeg hadde løst, sammendrag jeg selv hadde skrevet, samt utskrifter av noen lysbildene fra forelesningene. Og selvfølgelig standardhjelpemidlene: Kalkulator, matematisk formelsamling og fysiske størrelser. Det blir opp til en selv hva man regner med at man kan få bruk for på eksamensdagen.

Det jeg liker med å kunne ha med alle tenkelige hjelpemidler, er at det er en virkelighetstro setting: Når man sitter og jobber med ting i hverdagen har man jo alle hjelpemidler tilgjengelig. Det de naturligvis må gjøre på en sånn eksamen, er å skrive eksamensoppgaver som ikke er prikk like oppgavene studentene har gjort før, for da kan vi jo bare slå opp i notatene sine og skrive av de. De er nødt til å gjøre noen tvister, så da kan vi risikere å få oppgaver på eksamen som er litt fremmede, men som vi kan bruke teorien vi har tilnærmet oss på å løse. Det er mulig at dette er en mer utfordrende eksamensform, men det er en spennende form også, syns jeg! Og det blir en bedre test av hvor godt vi har skjønt det vi har lært, etter min mening.

cosmology-highlighters

* * *

Oppsummering

Hvilke hjelpemidler man får ha med på eksamen i ulike emner er inkonsistent, og virker nesten litt tilfeldig. Ja, man må se an de ulike emnene litt, men alt i alt kunne det vært mye mer lik bruk av hjelpemidler for de ulike emnene enn hva det er i dag.

Jeg tror det jeg har kommet frem til er at det er mest rettferdig dersom alle stiller med samme grunnlag når det gjelder hjelpemidler på eksamen. Dvs. alle får utdelt samme formelark eller alle får ha med de samme ressursene (pensumbok, kalkulator, etc.). Kalkulator, formelsamlinger og de ulike formlene man ha for å kunne løse oppgavene (med mindre de lar seg utlede av veldig kjente formler og sammenhenger), er minstekravet, etter min mening.

Hva syns du?

Hovedbilde: Pixabay

Relaterte innlegg

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.