I tillegg til å gjøre astrofysiker-forsker-greier i sommer hos Australian Astronomical Observatory (AAO), har jeg også fått brukt designsiden av meg. Det var nemlig slik at Huntsman-prosjektet jeg har jobbet på, trengte en logo og da er jeg jo ikke vond å be!
Jeg har aldri lagd logo for et teleskop før og det er nesten ikke noe bedre enn å kunne kombinere astrofysikk og grafisk design! Jeg tenkte jeg skulle ta dere raskt gjennom prosessen med å lage logoen: Fra de første skissene til det ferdige resultatet.
Tanken bak
Teleskopet som har navnet Huntsman Telephoto Array skal bestå av en rekke kameraer (kanskje så mange som 12 stykker), som sammen skal ta bilder av nattehimmelen. Ideen er ikke ny, men basert på eksisterende Dragonfly Array. Systemet har fått navnet sitt etter den australske edderkoppen Huntsman, som har åtte øyne. Navnet knytter altså sammen det å ha mange øyne med det å se på universet med mange kameraer. Øynene er den røde tråden her, og det ble derfor viktig å ha de med i logoen på en eller annen måte.
Første skisserunde
Det som er viktig med første skisserunde, er å vise et spekter av visuelle uttrykk, slik at kunden (i dette tilfellet veilederne mine, Lee og Anthony) kan kjenne etter hva som føles riktig for prosjektet. De første skissene så slik ut:
Skissene rangerer fra det barnslige og håndtegnede, til det helt minimalistiske og superseriøse. Spørsmålet er hvem man ønsker å nå frem til med logoen og hva man ønsker å kommunisere.
Huntsman skal kommunisere med et bredt publikum. Tanken er å være åpne, engasjerende og personlig (Facebook– og Twitter-meldinger føres i førsteperson), og da er det viktig at logoen også gjenspeiler dette.
Etter et langt møte og deling på Facebook-siden til Huntsman, ble det klart at nummer 4 var favoritten. Men man stopper jo ikke der og sier seg fornøyd med det – da var tiden kommet for å gjøre en skikkelig studie av nummer 4 for å utforske ulike måter å gjøre den på som kunne være enda bedre.
Andre skisserunde
Jeg jobbet videre med nummer 4 og lagde nye utkast som vi diskuterte:
Favorittene var nummer 3 og nummer 5. Men vi syns det var noe spesielt interessant med nummer 3. Å gå bort fra sirkelen rundt, ga en mye mer interessant form. Pluss at nattehimmelen faktisk ble mye tydeligere på den måten, og det ble mer fokus på edderkoppen. Så vi bestemte oss for å se videre på den. Noe som ledet til en ny runde:
Tredje skisserunde
Tredje skisserunde er tiden for detaljfiksering: Hvilken font? Hvor mange stjerner på himmelen? Roser i kinnene eller ikke? Skal edderkoppfargen være en gradient eller en flat farge? Hvor lange skal tennene være? Osv.
Jeg lagde så ufattelig mange skisser i denne runden … Først måtte vi bestemme oss for type munn og type fargelegging av edderkoppen (trykk for å se større):
Vi landet på den i midten nederst. Deretter var det fokus på å finne en passende font, hvor jeg må ha prøvd hundrevis av ulike fonter, som jeg til slutt klarte å begrense til et utvalg på 10 fonter:
Deretter var det en del annet småpirk og masse mailing frem og tilbake før vi omsider kunne si oss fornøyde!
Den endelige logoen
Det endelige resultatet ble denne logoen:
Det jeg liker så godt med denne logoen, utover det jeg har nevnt tidligere, er at det ser ut som edderkoppen åpner opp nattehimmelen for deg med bena sine 🙂 Lee hadde også den morsomme kommentaren at edderkopphodet minner om en teleskopkuppel og beina blir som fjelltopper som stikker opp foran nattehimmelen. Det er alltid gøy å høre hva andre ser i det jeg har tegnet!
Hva syns du om logoen? Syns du vi valgte riktig?