Midtveiseksamen – en bra eller dårlig ting?

Siden vi nå befinner oss i midtveiseksamensperioden har jeg reflektert litt over konseptet med midtveiseksamen.

I noen emner har man en eksamen i midten av semesteret, altså en midtveiseksamen. Da blir man testet i den delen av pensum som er blitt gått gjennom frem til da. Midtveiseksamener varer ofte litt kortere enn avsluttende eksamener (3 timer vs. 4 timer). I noen emner er midtveiseksamen i form av en avkrysningsprøve,  i andre emner må man skrive ganske mye og i noen emner er det i stedet en hjemmeeksamen hvor man får en uke på seg til å løse en oppgave, og da kan man jobbe sammen med andre hvis man ønsker det. Midtveiseksamen teller vanligvis rundt 30 % av den endelige karakteren. I noen emner er det ikke midtveiseksamen i det hele tatt. Men da har man gjerne hatt ukentlige obligatoriske oppgaver gjennom hele semesteret.

Litt av poenget med en midtveiseksamen, føler jeg, er at man setter seg ned og virkelig jobber med stoffet man har vært gjennom frem til da, i stedet for at man skal ta et gigantisk skippertak på slutten av semesteret. En midtveiseksamen gjør at man jobber litt mer jevnt med stoffet. Ukentlige obligatoriske oppgaver fyller tildels denne funksjonen, men ved en midtveiseksamen får man i tillegg satt seg ned og dannet seg et ordentlig overblikksbilde over alt man har vært igjennom så langt og ser hvordan ulike temaer henger sammen.

På én måte er det betryggende å ha midtveiseksamen. Man har bare halve pensum å forholde seg til og gjør man det godt da, har man allerede et ganske godt grunnlag (30 %) når den avsluttende karakteren skal beregnes. Alt står ikke og faller på den avsluttende eksamenen.

Men det er en klar ulempe også. Tenk om det er først på slutten av semesteret at man syns pensum faller på plass og man forstår hva det hele handler om? At alt var et uforståelig kaos frem til da, dvs. under midtveiseksamen? Da vil et dårlig resultat på midtveiseksamen gjøre at den avsluttende karakteren blir dårligere enn den ellers hadde vært, og burde vært, basert på den kunnskapen man faktisk sitter igjen med på slutten av semesteret. Jeg har selv opplevd å bli dratt ned av en dårlig midtveiseksamen.

midterm-exam-meme

Utfra dette er det klart at ikke alle fag vil egne seg for å ha en midtveiseksamen. Jeg er for eksempel kjempeglad for at det ikke var midtveiseksamen i FYS2160 Termodynamikk og statistisk fysikk forrige semester, for det var først på slutten at ting falt på plass for meg. Men har man bare avsluttende eksamen betyr det at man gjerne blir prøvd i færre av temaene man har vært igjennom fordi alt stoffet blir fordelt på én eksamen i stedet for to, som kan være både bra og dårlig. Man kan være uheldig å bli spurt om de få tingene man ikke er så god på og slik aldri få vist frem hva man faktisk kan.

Mangelfull forståelse i midten av semesteret vil slå mest negativt ut ved en skoleeksamen. På en hjemmeeksamen kan man diskutere med andre, lære ting mens man jobber med oppgaven og ro seg i havn på et eller annet vis. Sånn sett reflekterer kanskje ikke hjemmeeksamen så godt hva man personlig egentlig kan? Likevel er hjemmeeksamen en mye bedre representasjon av virkeligheten. Det er jo ikke sånn at man til daglig jobber i isolasjon uten hjelpemidler. Man har mennesker, bøker og internett. Det er kanskje viktigere og mer interessant å se hva man kan få til med disse hjelpemidlene enn uten? Det er selvfølgelig fare for at noen bare skriver av kompisen sin og slik fremstår som de kan noe de ikke har peilig på i det hele tatt. Det finnes riktignok noen veldig få emner hvor man har lov til å ta med seg det meste av tenkelige hjelpmidler på eksamen (bøker, notater, fasit til gamle eksamensoppgaver, etc.).

Den kjedelige konklusjonen er at hvilken type midtveiseksamen som er best, kommer helt an på emnet. Det var kanskje ikke en veldig sjokkerende konklusjon. Selv liker jeg best hjemmeeksamen, fordi det ligner mer på hvordan man jobber i hverdagen. En skoleeksamen er en opplevelse som er kunstig og full av stress og nerver. Nå som jeg er på slutten av bachelorgraden føler jeg at jeg begynner å bli for voksen for skoleeksamen, og skulle ønske at både midtveis- og avsluttende eksamen hadde en mer prosjektlignende form i stedet.

Dette semesteret har jeg én skolemidtveiseksamen i AST3320 Kosmologi og en hjemmemidtveiseksamen i FYS3140 Matematiske metoder i fysikk. I det siste faget, AST3310 Astrofysiske plasma og stjernenes indre, har jeg to obligatoriske oppgaver som tilsammen teller 50 % av karakteren, så det blir en slags hjemmemidtveiseksamen det også. Også blir det suuuuperhektisk 🙁

Hovedbilde: Wikipedia

Relaterte innlegg

Kommentarer

  1. Leif sier:

    Hvilken kalkulatormodell er det du har? Forresten, vurderer å studere fysikk på universitet til neste år. Ville du anbefale UiO over NTNU for noen som kan tenke seg å jobbe som forsker etter endt utdanning?

    1. Hei Leif! Så kult at du tenker på å studere fysikk 😀

      Nå kan ikke jeg uttale meg noe om NTNU siden jeg ikke selv har gått der, så jeg vil anbefale deg å se på hvilke fag som inngår i gradene de ulike stedene og hva du har mulighet til å fordype deg i på mastergraden. Hvis du allerede vet hvilke temaer som interesserer deg, kan det være én måte å utelukke det ene universitetet på.

      UiO har lagd en oversikt med 10 grunner til å velge UiO. Kanskje den kan være til hjelp? http://www.mn.uio.no/om/aktuelt/aktuelle-saker/2015/10-grunner-til-a-velge-mn.html. En av de viktigste grunnene, som jeg ikke vet hvordan er på NTNU, er at UiO inkluderer databeregninger i fagene sine allerede fra første semester, noe som er veldig viktig kunnskap å ha som forsker.

      Kalkulatormodellen jeg har er Casio fx-9860GII 🙂

  2. skoboksen sier:

    Generelt har ikke midtveiseksamen og jeg kommet så godt overens. Den beste jeg har hatt, var faktisk en muntlig en. (Spesielt tilrettelagt fordi jeg var bortreist i midtveisuka.) Har kun hatt hjemmeeksamen i Matematiske metoder i fysikk, men da gjorde alle det så bra at den ikke ble særlig gjeldende.

    Hadde forresten samme erfaring med Termodynamikk og statistisk fysikk – det løsnet helt på slutten, så jeg er glad for at det kun hadde vært ukesoppgaver gjennom semesteret.

    Håper det har gått / går bra! Lykke til!

    1. Jeg skal ha hjemmeeksamen i Matematiske metoder i fysikk etter påsken … Får håpe det blir litt varierte resultater denne gangen så den faktisk har noe å si. Kjedelig å legge ned så mye arbeid i noe hvis det ikke blir særlig gjeldende.

      Det gikk veldig bra på den ene midtveisskoleeksamenen jeg hadde, så det var fint! Håper det har gått bra med deg også, hvis du har hatt noen 🙂

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.