Oppsummering: Formidling & vitenskapsjournalistikk (MNKOM)

4stjerner

Kort fortalt: Viktig og fint emne – som bærer litt preg av uorden.


Jeg elsker å drive med formidling, og gjerne da i skriftform. Det er jo derfor jeg har blogg 🙂 Men jeg har hele tiden et ønske om å bli bedre og jeg har hatt lyst til å bevege meg så smått over i andre sjangre og i foredragsholderens verden … Da var studieemnet MNKOM4000 Formidling og vitenskapsjournalistikk et fint sted å begynne!

Fra studiestarten i januar, tihi.

Hva det handler om

Studenter og forskere sitter på utrolige mengder med fascinerende kunnskap. Ettersom mye av denne kunnskapen er finansiert av det offentlige, skulle det bare mangle at kunnskapen ble delt med folket. Her har akademia et stort forbedringspotensiale. Dessuten burde vi bidra til å vise folk hvor spennende vitenskap er! Men det er ikke alltid så enkelt å kommunisere det kompliserte på en forståelig måte.

MNKOM handler om å gjøre studenter til gode formidlere av fagfeltet sitt gjennom å lære ulike sjangre, fortellergrep og presentasjonsteknikker, samt reflektere over forskeren og vitenskapens rolle i samfunnet og samfunnsdebatten. Men det handler også om å åpne opp studenters øyne for at de faktisk kan være formidlere!

Emnet kan tas av alle studenter (både bachelor og master) ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved UiO. Selv var jeg den eneste astrofysikeren der. Det var egentlig veldig bra, for det betød at jeg gjennom å ta MNKOM fikk høre om alle de spennende tingene som foregår innen andre fagfelt enn mitt eget, og kanskje viktigste av alt: Jeg fikk se mitt eget fagfelt fra utsiden gjennom de andre studentene. Og det er gull verdt! Men det var også vanskelig å forholde meg til mitt eget fagfelt etter å ha hørt mer om de andres, for mens de andre tok for seg temaer som ligger folk og deres hverdag nær, slik som miljø og datasikkerhet, tok jeg for meg fjerntliggende og – sammenlignet med de andre temaene – litt meningsløse ting, føltes det som. Hvorfor skal folk bry seg om alt det som skjer ute i verdensrommet, ser vi bort ifra at det er vakkert og spennende? Mer om det en annen gang 😉

Gjennomføringen

Emnet har ikke undervisning hver uke. Mye av emnet går egentlig ut på å sitte for seg selv og skrive.  I løpet av semesteret skal studentene opprette blogg og skrive følgende tekster (som skal legges ut på bloggen når de er blitt godkjent):

  • Blogginnlegg
  • Essay
  • Kronikk
  • Populærvitenskapelig artikkel
  • 5-minutters presentasjon

1-2 onsdager i måneden har vi hatt «seminardag» som har obligatorisk oppmøte (dette kan være en utfordring å få til å gå opp med andre emner man tar). Dagen starter med et par timers forelesning hvor det foreleses om sjangeren vi holder på med for tiden, gitt av ulike personer nesten hver gang. Deretter er det lunsjpause, og etterpå møtes vi i seminargrupper som består av rundt 8 personer hvor vi diskuterer hverandres tekster som vi har lest gjennom på forhånd, og vi hjelper hverandre med å gjøre tekstene bedre. Det kan være kjedelig å få kritikk, men målet er alltid å ende opp med en best mulig tekst og gi hverandre konstruktive forslag. Og som regel er kritikken veldig hjelpsom og gjør at teksten blir mye, mye bedre 🙂

De fleste tekstene går gjennom to runder med utkast som diskuteres i seminargruppen. Basert på tilbakemeldingene vi får der, og innspill fra seminargruppelærer, skal vi ferdigstille teksten og levere. Vi må levere alle tekstene, samt holde en presentasjon på slutten av semesteret for å få godkjent emnet. Emnet gir ikke karakter, kun bestått/ikke bestått.

Jeg har skrevet følgende tekster til emnet:

Jeg holdt dessuten presentasjonen Milkomeda – vår kosmiske fremtid.

Interessert i hva alle de andre studentene har skrevet om? Les mer: MNKOM-studentene har begynt å blogge!

Studentene er i stor grad etterlatt til oss selv når det gjelder å komme på ideer til tekstene som skal skrives. Vi hadde idémyldring i seminargruppen for å planlegge hva vi skulle snakke om i presentasjonene, men resten har vi måttet finne ut av selv. Det kan være en utfordring å komme på gode historier å fortelle. Det er også utfordrende å koble en tekstidé med riktig sjanger – det er ikke nødvendigvis slik at ideene man får kan skrives som en hvilken som helst sjanger. Er man masterstudent, skal man helst skrive om noe relatert til masteroppgaven sin. Det er derfor det jeg har skrevet en del om galakser – pluss at jeg elsker galakser, så jeg hadde jo hatt lyst til å skrive om dem uansett 😀

m74s-spiral-galaxy

Galaksen M74! Bilde: Adam Block/Mount Lemmon SkyCenter/University of Arizona

Emnet har vært lagt opp på en litt rar måte dette semesteret, men jeg tror de skal bedre det til neste gang. Vi har f.eks. måttet skrive førsteutkast til de ulike sjangrene før vi faktisk har snakket om sjangrene på forelesningene, og det har blitt bakvendt og rart for mange. Vi har også startet med essay, som er kjent som den vanskeligste sjangeren. Dette tror jeg det er snakk om å gjøre om på.

Ellers syns jeg at informasjonsflyten har vært litt vanskelig å forholde meg til i dette emnet i blant, og det har ikke alltid vært tydelig hvordan eller til hvem vi skal levere tekster til, hva slags tilbakemeldinger vi skal få, og lignende. Et annet problem har vært at de bruker Fronter til alt av beskjeder og innleveringer, og jeg syns ikke det fungerer så bra (det fungerer kun til innleveringer egentlig).

Råd til deg som skal ta dette emnet

Du må syns det er ålreit å skrive, eller i alle fall ha lyst til å skrive (du trenger ikke nødvendigvis ha mye trening i det), for du kommer til å bruke veldig mange timer på skriving i dette emnet. Jeg syns det er kjempekoselig å skrive, og har derfor ikke opplevd dette emnet som «arbeid» i like stor grad som andre studieemner. Men det har vært vanskelig å skrive gode tekster i blant også, og det tar fort mye tid.

Korrigeringer, korrigeringer!

Har du tatt MNKOM – hva syns du i så fall? Eller tenker du på å ta det senere?

Hovedbilde: MNKOMs designprofil designet av meg!

Relaterte innlegg

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.