Astronomikvinner (1): Annie Jump Cannon

Astronomien kryr av innflytelsesrike mannlige astronomer. Men hva med kvinnene? Jeg tar for meg kvinner som har bidratt til astronomihistorien, og starter med damen som står bak klassifiseringssystemet for stjerner, Annie Jump Cannon.

For en stund siden annonserte jeg planen om å starte en innnleggsserie hvor jeg tar for meg kvinner som har gjort seg bemerket i astronomihistorien. Denne ideen tok form da foreleseren min i AST2210 Observasjonsastronomi introduserte oss for den første damen på listen, Annie Jump Cannon.

Bilde: Wikipedia Commons

Annie (ja, la oss være på fornavn) ble født i USA i 1863. Hun hadde en mor som var interessert i astronomi og sammen observerte de nattehimmelen fra loftet i huset deres, hvor moren lærte Annie de forskjellige stjernebildene. Moren oppmuntret Annie til å følge sine kjærlighet for realfag og astronomi.

Annie tok en grad i fysikk ved Wellesley College. Jobbmulighetene var begrenset for kvinner innen realfag, så hun dro hjem igjen etter studiene. Etter morens død returnerte Annie til Wellesley for å ta flere fag, samtidig som hun assisterte astronomen Sarah Whiting. Her lærte Annie om spektroskopi, som går ut på å studere stjerner ved hjelp av deres spektra. Hvert grunnstuff har sitt eget, karakteristiske spekter. For eksempel ser hydrogen slik ut:

Bilde: Wikipedia Commons

I 1896 fikk Annie jobb som assistent ved Harvard College Observatory som en del av en gruppe kvinner ledet av Edward Pickering, ofte referert til som «Harvardcomputerne» eller «Pickerings harem». Observatoriet hadde større datamengder enn de klarte å prosessere, og da var det praktisk å benytte seg av kvinner, som var billigere å ansette enn menn.

2012146-annie_jump_cannon3

Annie dukket opp i Volume 1 av Wonder Woman. Trykk på bildet for å se flere tegneserieruter med Annie. Fra comicvine.com.

Annie spesialiserte seg i å studere stjernespektre og bidro til å sette sammen Henry Draper-katalogen, en katalog med astrometriske og spektroskopiske data for mer enn 225 000 av de mest lyssterke stjernene synlig fra den nordlige halvkulen. Katalogen er oppkalt etter den amerikanske astronomen Henry Draper som var den første personen som fotograferte et spekter. I utarbeidelsen av katalogen var det menn som brukte teleskopene og tok bildene, mens det var kvinnene som undersøkte dataene, utførte beregninger og katalogiserte bildene.

Annie på jobb ved Harvard Observatory. Bilde: Smithsonian Institution

Mesteparten av Annies karriere involverte å observere, klassifisere og gjøre spektralanalyse av stjerner. Hun fant ikke opp metoden for å gjøre dette – det var flere metoder som eksisterte fra før av – men hun forenklet og perfeksjonerte systemet som allerede var i bruk. Det var hun som foreslo å kategorisere stjerner i spektralklassene O, B, A, F, G, K og M (samt huskeregelen «Oh Be a Fine Girl, Kiss Me») basert på styrken til de mørke linjene i stjernespektrene. Spektralklassene er arrangert i rekkefølge etter minkende temperatur, dvs. O-stjerner har høyest temperatur mens M-stjerner har lavest temperatur. Solen er en G2-stjerne. Annies spektralklasser kommer til syne i det velkjente Hertzsprung-Russell-diagrammet:

Hertzsprung-Russell-diagram. Figur: ESO

I løpet av sin karriere klassifiserte Annie flere stjerner enn noen andre har gjort: Over 500 000 stjerner! Dessuten oppdaget hun 300 variabelstjerner, fem novaer og en spektroskopisk binærstjerne. Time Magazine har kalt henne «Census-taker of the sky».

Annie var kjent for sin flid og dyktighet i tillegg til sin entusiasme og tålmodighet. Hun var svært effektiv og kunne lett klassifisere tre stjerner i minuttet ved å se på det spektrale mønsteret. Ved hjelp av et forstørrelsesglass kunne hun klassifisere stjerner som var 16 ganger svakere enn hva et øye kan se.

Foreleseren min fortalte en morsom anekdote om Annie. Hennes medarbeidere ville sjekke hvor god hun virkelig var til å klassifisere stjerner, så de lagde et falsk spekter og la det i bunken med spektre Annie gikk gjennom, for å se om hun merket det. Hun tok opp et spekter, så på det og la det i riktig bunke, og plukket så opp et nytt: «Dette er en A-stjerne, dette er en G-stjerne, dette er en O-stjerne, dette er ikke et ordentlig spekter, dette er en A-stjerne, dette er en K-stjerne, osv.»  Hun kunne sakene sine! 😉

Hva har klassifisering av stjerner betydd for astronomien? Annie oppsummerer det selv: «Classifying the stars has helped materially in all studies of the structure of the universe.»

annie3

Mer av historien om Annie fra Volume 1 av Wonder Woman.

Annie ble professor i en alder av 70 år og døde 7 år senere. Hun var bortimot døv i løpet av hele sin karriere. Annie var den første kvinnen til å få æresdoktorgrad fra Oxford University. Månekrateret Cannon er oppkalt etter henne.

Annie har ikke gått ubemerket hen i nyere tid heller. I 2011 kom den illustrerte barneboken Annie Jump Cannon, Astronomer skrevet av Carole Gerber:

AJC-Final+Cover+Art-CWaldlil-

Illustrasjon fra barneboken «Annie Jump Cannon, Astronomer».

Og 11. desember i fjor markerte amerikanske Google hennes 151. bursdag med denne søte illustrasjonen:

6OMO6w4b7BLGxcJ6DLgqKQhHeBX4k_xuhRO9G3hfBmuiUBnTWK8yJNh0T_W2sEQPS4yDe63oo5sDZUPsc0qj2rPJxwcplZFHOPWRvwNO3A=s660

Annies liv og arbeid har inspirert andre kvinner til å følge i hennes fotspor og bruke sine evner til vitenskap og velge en karriere innen astronomi. Hvert år deles Annie Jump Cannon Award ut til en nord-amerikansk kvinne som har bidratt til astronomien. Den har vært delt ut siden 1934 og deles ut fortsatt.

Til slutt et sitat fra Annie:

«A life spent in the routine of science
need not destroy the attractive human element
of a woman’s nature.»