Høst 2014: Uke #3

Uken er over og det er tid for denne ukens oppsummering:

AST2210 Observasjonsastronomi

Vi snakket om ulike måter å måle tid på i astronomisk sammenheng. Man skiller mellom:

  • Soltid: tid på Jorden målt relativt til Solen.
  • Siderisk tid (også kalt stjernetid):  tid på Jorden målt relativt til fjerne stjerner.

Måler man f.eks. lengden på et år, vil disse to tidene da være forskjellige. Målt i forhold til Solen, varer et år 365,2422 dager. Mens målt i forhold til stjernen varer et år 365,2564 dager, dvs. en forskjell på cirka 4 minutter.

I tillegg begynte vi med den første labøvelsen i faget denne uken. Vi skal totalt ha fire labøvelser som må være godkjent for å kunne ta eksamen i faget. Den første labøvelsen handlet om å hente inn data fra solsatellitten Hinode og korrigere og analysere disse. Dette gjøres ved hjelp av programmering. Denne gangen tar vi ibruk et programmeringsspråk jeg ikke har vært borti før, IDL (Interactive Data Language). En liten kodesnutt som beregner ulike verdier for et bilde av Solen (minimumsverdi, maksimumsverdi, standardavvik, gjennomsnitt og såkalt kontrast) kan se slik ut:

IDL_Hinode
Kodeeksempel skrevet i programmeringsspråket IDL.

I laboppgaven ser vi på bilder av Solen tatt i seks ulike filtre. Filtrene slipper igjennom ulike typer lys, som betyr at Solen vil se forskjellig ut sett gjennom ulike filtre. Her er to eksempler (tatt i et G-band-filter og et Ca II H-linje-filter):

Hinode_solbilder

FYS2160 Termodynamikk og statistisk fysikk

Denne uken begynte vi å snakke om ideell gass, samt om entropi og termodynamikkens første lov. Denne loven sier at energi aldri kan oppstå eller tilintetgjøres, kun gå over i andre former.

EXPHIL03 Examen philosophicum

Denne uken har sjelen vært hovedtemaet, representert ved Aristoteles og Descartes.

Det største denne uken var at semesteroppgavene ble delt ut, dvs. halvparten av de. Man kan nemlig velge om man vil skrive semesteroppgave innenfor filosofi eller etikk. De som velger filosofi fikk oppgave denne uken og skal levere semesteroppgaven sin i oktober, mens de som skal skrive om etikk får oppgaven senere og skal levere i desember. Jeg valgte filosofi. Hvorfor det? Fordi jeg en gang faktisk vurderte å studere filosofi – jeg syns det er ganske fascinerende. Pluss at jeg da kan skrive om fysikk! Oppgaven jeg valgte (det var førstemann til mølla, men jeg var først oppe med hånden 😉 ) er som følger:

Determinisme og kausalitet: Gjør rede for begrepet «determinisme» i forbindelse med nåtidens forståelse av forholdet mellom årsak og virkning. Trekk her inn Humes og Kants analyser. Hvilke trekk ved moderne fysikk er det som etter Heisenbergs oppfatning fører til et nytt perspektiv på kausalitetsproblemet? Drøft om fysikken i de siste 50 år, slik denne beskrives i Vistnes sin artikkel «Verden sett med fysikerøyne», støtter opp om Heisenbergs oppfatning.

heisenberg

Jeg gleder meg til å sette i gang med skrivingen! 😀

STK1000 Innføring i anvendt statistikk

Vi så videre på to variable og hvordan de henger sammen med hverandre, samt regresjon. Poenget med regresjon er at man ut fra noen få målinger (observasjoner) lager en matematisk funksjon som forutsier hendelsen innenfor et visst område (fra matematikk.net).

Ha en fin helg videre!

Relaterte innlegg

3 tanker om «Høst 2014: Uke #3»

  1. Hei, Maria(: Jeg tar også ExPhil dette semesteret – vi har fått den samme oppgaven! Jeg sitter på biblioteket og prøver å finne bakgrunnsinformasjon, men for å være ærlig så står jeg helt fast. Har du noen tips angående oppbyggingen av oppgaven, bruker du f.eks. underoverskrifter? Det virker som om du har god oversikt. For min del blir det vanskelig å holde seg til rammen på 2800-3200 ord.

    1. Hei Kristina 🙂 Så hyggelig å høre fra noen som skriver samme oppgave som meg! Valgte du oppgaven selv eller ble du tildelt den? Jeg valgte den nemlig selv, siden jeg studerer fysikk og derfor allerede kjenner til Heisenberg og hans ubestemthetsrelasjon. Kant syns jeg foreløpig er litt vanskelig å få taket på.

      Jeg har ikke kommet så langt med oppgaveskrivingen ennå – jeg skal jobbe videre med den i helgen og forhåpentligvis får jeg skrevet ferdig et utkast da – men jeg er i alle fall veldig glad i underoverskrifter! Spesielt i utkast-fasen. Det er en fin måte å sortere ulike deler av oppgaven på, så kan man se hvordan man skal knytte alt sammen til slutt. Dessverre har jeg ingen andre veldig konkrete tips å komme med akkurat nå … Kanskje i løpet av helgen når jeg har fått sett litt mer på det selv 😉

      1. Jeg ble tildelt den 🙂 Det er bra at du liker den, det var det jeg fikk inntrykket av! Det er en god oppgave, men virker omfattende – generelt sett skriver jeg for langt og detaljert. Jeg studerer ikke fysikk (eller noe relatert), men har noe grunnforståelse fra vgs. Tenker det er best å vinkle oppgaven mot fysikken, og forankre den i filosofien, om du forstår hva jeg mener.

        Enig der, disposisjon er viktig. Samme her, må nok få skrevet et utkast innen helgen er over 🙂 Lykke til!

Svar på Kristina Avbryt svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.