Oppsummering: Klassisk mekanikk og elektrodynamikk (FYS3120)

2stjerner

Kort fortalt: Et emne som fikk meg til å føle meg skikkelig dum! Emnet tok for seg interessant temaer, men det var et stort glippe mellom de teoretisk tunge forelesningene og de mer praktisk rettede ukesoppgavene, som gjorde at jeg slet veldig med dette emnet.


Emnet med det nette navnet … 😛 Vel, ikke akkurat. Folk syns som regel det er greit å høre at jeg har tatt «Kvantefysikk» og «Svingninger og bølger» dette semesteret, men så fort jeg kommer med remsen «FYS3120 Klassisk mekanikk og elektrodynamikk», har jeg mistet dem. Og det skjønner jeg jo godt. Så kanskje jeg her kan få litt orden i galskapen:

Hva det handler om

Emnet er veldig ryddig lagt opp, faktisk det ryddigste emnet jeg har vært borti så langt, for det er delt opp i tre tydelige deler: analytisk mekanikk, relativitetsteori og elektrodynamikk.

  • Analytisk mekanikk handler om å beskrive oppførselen til et system i bevegelse (f.eks. en pendel som svinger). Dette gjør man ved hjelp av nokså enkle differensialligninger som man kommer frem til ved å se på den kinetiske og potensielle energien til systemet.
  • Relativitetsteori handler om å beskrive relativistiske fenomener (dvs. situasjoner hvor ting beveger seg med over 10 % av lysets hastighet) observert fra ulike referansesystemer. For eksempel hvordan et objekts utstrekning, levetid, ladning, energi, bevegelsesmengde, etc. avhenger av øyet som ser. It’s all relative … 😉 Og det er jo ganske sprøtt!
  • Elektrodynamikk handler om ulike elektromagnetiske fenomener (beskrevet av Maxwells ligninger), blant annet stråling.
maxwells_equations_general_set

Maxwells ligninger.

Gjennomføringen

Jeg følte meg ikke klar for dette emnet i det hele tatt når jeg begynte på det, og det ble ikke noe bedre utover semesteret heller, selv om jeg hadde forkunnskapene som skulle til i følge emnesiden. Jeg tror jeg aldri har følt meg så dum i et emne så langt. Forelesningene ble fort matematisk tunge med mye utledning av matematiske uttrykk, mens ukesoppgavene var veldig praktiske, så jeg følte at det manglet en kobling mellom de to aktivitetene. Forelesningene gjorde meg rett og slett ikke godt nok rustet til å skulle mestre ukesoppgavene.

Gruppetimene ble lagt opp som plenumsregning, dvs. at det står en masterstudent på tavla og regner seg gjennom ukesoppgavene. Problemet var at det sjelden ble nok tid til å gå gjennom alt eller grundig nok. Og det er fryktelig kjedelig når man sliter med emnet.

Ellers var dette det første emnet jeg har hatt hvor undervisningen foregikk i et lite klasserom i stedet for auditorium. Det var igrunn ganske trivelig. Og det var nesten bare gutter som tok emnet. Men da er det jo ekstra kult å være jente, for da er man litt badass 😉

photo_79

photo_97

Fra et astrofysisk perspektiv

Vi var lite borti konkrete astrofysiske eksempler i emnet, men mekanikk, relativitetsteori og elektrodynamikk er alle temaer som er nyttig å ha vært borti. Stråling (som vi hadde om i elektrodynamikk-delen) er kjempesentralt i astronomien, for det er jo gjennom stråling vi får mesteparten av informasjonen der ute fra. Det er egne emner om stråling og relativitetsteori på master i astronomi, som jeg tenker å ta etterhvert. Og mekanikk har man bruk for i alle deler av fysikken. Så dette er nok et bra emne å ha i verktøykassa 🙂

Råd til deg som tenker på å ta dette emnet

Dette er et 3000-emne, som vil si at det er et emne man vanligvis tar tredje året på bacheloren. Av en eller annen grunn anbefaler Institutt for teoretisk astrofysikk sine bachelorstudenter (deriblant meg) å ta dette faget andre året. Jeg syns det ble fryktelig tungt til tider. Jeg følte meg ikke helt matematisk moden, hvis det går an å si det. Så jeg skulle gjerne ventet med det et år, hadde jeg visst bedre. Men når alle ukesoppgavene var gjort og jeg kunne gå systematisk gjennom de og se systemet i hvordan oppgavene var løst, var egentlig ikke emnet så altfor ille likevel. Det ga seg bare ut for å være det underveis i semesteret, kanskje fordi det ble så innmari teoretisk. Men jeg er glad for at jeg har hatt det, for jeg tror det kommer godt med videre.

Har du tatt dette emnet? I så fall, del gjerne dine erfaringer i kommentarfeltet 🙂

Hovedbilde: Wikipedia

Relaterte innlegg

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.