Eksamensfrustrasjon

Eksamenstiden nærmer seg slutten og frustrasjonen vokser …

Jeg hadde min første eksamen for semesteret i går, i FYS3120 Klassisk mekanikk og elektrodynamikk. Det gikk helt OK. Et kjent problem meldte seg nemlig: eksamensoppgaven bestod av mer arbeid enn man har tid til å gjøre i løpet av de fire timene man har til rådighet. Dette har jeg opplevd flere ganger før og det irriterer meg like grundig hver gang: I stedet for å svare grundig og (forhåpentligvis) riktig på tre spørsmål, blir fem spørsmål besvart halvveis fordi det er alt man har tid til og fordi man har lyst til å få svart et eller annet på alle oppgavene. I hvilken grad er det en god måte å måle kunnskapsnivået på? Kan det ikke heller legges til litt mer tid eller gis noen færre oppgaver sånn at det går an å få tenkt en tanke eller to? Også syns jeg at det egentlig burde være mulig å hygge seg litt med eksamensoppgaven også, ikke bare sitte der og være stresset og sur pga. opplegget.

Heldigvis er det man sitter igjen med av kunnskaper viktigere enn det man får som karakter på eksamen. Eksamen gir jo bare en veiledende indikasjon, siden resultatet er tildels oppgaveavhengig. Men man vil jo helst at kunnskapsnivået og eksamensresultatet skal henge best mulig sammen, da. Så vi får se hvordan det faktisk gikk når resultatet kommer (det skal sies at det som regel går bedre enn man tror), men noen hyggelig eksamensopplevelse var det i alle fall ikke. Jeg er faktisk helt utslitt i dag og orker knapt lese til eksamenen jeg skal ha i morgen :/

photo_182

photo_183

Fortsatt mye som skal leses …

Håper eksamenstiden din er litt hyggeligere 🙂

Hovedbilde: Pexels

Relaterte innlegg

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.